Zo kun je TikTok inzetten als nieuwsmedium
Goedemorgen,
Als je als redactie jongeren wil bereiken dan moet je zijn op de platformen waar ze al zitten. Dat is niets nieuws. Het probleem is alleen wel dat de platformen waar ze zitten continu veranderen. Instagram en YouTube blijven vooralsnog onverminderd populair, maar TikTok is een paar jaar tijd uit het niets gegroeid tot het platform waar jongeren een groot deel van hun tijd doorbrengen.
En net als bij Instagram is daarbij zoeken naar in welke vorm je op dat platform nieuws brengt. Geforceerd jong en hip gaan doen, werkt vaak averechts. De video's die je al hebt ook op TikTok zetten werkt ook niet, omdat die video's simpelweg niet voelen als TikTok-video's.
Gelukkig zijn er inmiddels al best wat redacties geweest die dingen hebben uitgeprobeerd. NU.nl bijvoorbeeld, die op een persoonlijke manier nieuws brengen die qua vorm gelijk is aan andere video's die je op TikTok ziet. Of NOS Stories die hun herkenbare stijl qua vormgeving gebruikt, maar het wel gewoon filmt met een telefoon om het niet uit de toon te laten vallen. In dit artikel vind je nog meer voorbeelden van wat voor soort video's je als redactie op TikTok kunt plaatsen.
Mocht je denken: jongeren zitten helemaal niet te wachten op nieuwsvideo's op TikTok, dan heb je het mis. Uit het laatste Digital News Report van het Reuters Institute blijkt dat 14 procent van de Nederlanders tussen 18 en 24 TikTok gebruikt als nieuwsmedium. Cijfers over de groep 12-18 zijn er niet, maar in die leeftijdsgroep ligt het gebruik van TikTok in ieder geval nog veel hoger. Kansen genoeg dus.
In deze nieuwsbrief wil ik het verder met je hebben over:
- Mark Zuckerberg ziet de metaverse als de toekomst voor Facebook.
- Het bepalen van de juiste prijsstrategie is misschien wel de grootste uitdaging van uitgevers.
- Spotify ziet inkomsten uit podcastadvertenties razendsnel groeien.
Fijne zondag nog,
Elger
Welcome to the metaverse
Mark Zuckerberg denkt dat de Metaverse de toekomst van Facebook is
Techjournalist Casey Newton sprak onlangs een uur lang met Mark Zuckerberg over de toekomst van Facebook en de rol van technologieën als augmented en virtual reality daarbinnen. Zuckerberg heeft een duidelijke toekomstvisie en die draait om wat ook wel de metaverse wordt genoemd, een term die al sinds de jaren 90 wordt gebruikt in science fiction.
This is a big topic. The metaverse is a vision that spans many companies — the whole industry. You can think about it as the successor to the mobile internet. And it’s certainly not something that any one company is going to build, but I think a big part of our next chapter is going to hopefully be contributing to building that, in partnership with a lot of other companies and creators and developers. But you can think about the metaverse as an embodied internet, where instead of just viewing content — you are in it. And you feel present with other people as if you were in other places, having different experiences that you couldn’t necessarily do on a 2D app or webpage, like dancing, for example, or different types of fitness.
I think a lot of people, when they think about the metaverse, they think about just virtual reality — which I think is going to be an important part of that. And that’s clearly a part that we’re very invested in, because it’s the technology that delivers the clearest form of presence. But the metaverse isn’t just virtual reality. It’s going to be accessible across all of our different computing platforms; VR and AR, but also PC, and also mobile devices and game consoles.
Je kunt het hele interview met Mark Zuckerberg teruglezen of -luisteren en dat is in mijn ogen zeer de moeite waard, omdat het een inkijkje geeft in de toekomstvisie van Facebook als het gaat om sociale contacten, werk en nog veel meer onderdelen van ons dagelijks leven.
Wat is de metaverse nu precies?
Mocht het je nog steeds een beetje duizelen wat de metaverse nu precies is, dan maakt dit artikel het nog een stapje concreter. Zeker omdat het voorbeelden aanhaalt die er nu al zijn, zoals Minecraft en Fortnite.
Betaalstrategieën
The Guardian haalt meer en meer donerende lezers binnen
De Britse krant The Guardian is het afgelopen jaar opnieuw gegroeid qua inkomsten uit betalende lezers op internet. De helft hiervan komt van buiten het VK.
Digital reader revenue was up 61% on last year to £68.7m, driven by “record numbers” of digital subscriptions and recurring contributions which grew by a third (33%) to 961,00, helping offset lost print and advertising revenue. Digital subscriptions were up 46% year-on-year to 401,000, recurring contributions were up 24% to 560,000, and print subs were up 8% to 120,000.
Het bijzondere hieraan blijft dat The Guardian geen betaalmuur heeft. Als lezer betaal je enkel omdat je The Guardian wil steunen bij het werk wat ze doen en deze strategie blijft dus ook na een paar jaar nog steeds werken. Twee jaar geleden maakte de krant voor het eerst in zijn geschiedenis winst dankzij donerende lezers.
Het bepalen van de juiste prijsstrategie is misschien wel de grootste uitdaging van uitgevers
Hoeveel vraag je voor een abonnement? Wat is de looptijd ervan? Bied je een bepaalde korting aan voor nieuwe abonnees? Geef je mensen korting als ze willen opzeggen? Het zijn een heleboel vragen die uitgevers zichzelf stelen en waar geen standaardantwoord op is. De prijsstrategie voor abonnementen is één van de belangrijkste beslissingen die een uitgever moet maken én tegelijkertijd misschien wel de grootste uitdaging. Dit artikel laat aan de hand van concrete voorbeelden zien hoe verschillende uitgevers hier mee omgaan.
Een betoog om anders te schrijven nu artikelen achter een betaalmuur staan [🔑]
Zoveel mogelijk pageviews (en dus bannerviews) scoren met een klikbare kop, is niet meer nodig als je artikelen achter een betaalmuur staan. Je moet vooral zorgen dat je zoveel mogelijk waarde biedt aan je lezer. En dat vraagt om een andere manier van schrijven, betoogt Jakub Parusinski in dit artikel.
Paywalls have not entirely defeated “clickbait-y” writing, and it still makes sense to A/B test headlines. But paywalls also mean that publishers now need to invest in quality, making sure that audiences feel satisfied with a piece of content. This is the best way to ensure they will share it with friends and start trusting the publisher’s brand. But it also creates a new challenge for creators. How do you hook in a user, explain why the story matters, showcase quality and what your piece will deliver – all without revealing too much? And do so ideally within a few paragraphs? This is a daunting challenge, but certainly one worth investing in for the future of journalism.
Spotify's Podcastbusiness
Spotify ziet inkomsten uit podcastadvertenties razendsnel groeien
Afgelopen week maakte Spotify de kwartaalcijfers voor het tweede kwartaal van 2021 bekend en daarin is goed te zien wat de investeringen van Spotify in podcasting opleveren.
Among Spotify users who already listen to podcasts, podcast listening increased 30% year over year, with total hours consumed up 95%. Meanwhile, podcast ad revenue increased by 627%, which outperformed expectations. Spotify attributes this success to a triple-digit year-over-year gain at its in-house studios (The Ringer, Parcast, Spotify Studios and Gimlet) and exclusive deals with “The Joe Rogan Experience” and the Obamas’ Higher Ground studio. Spotify also referenced its November acquisition of Megaphone, a podcast hosting and ad company.
De investeringen in podcasting zorgen ervoor dat Spotify relatief gezien minder afhankelijk is van betalende abonnees. Inmiddels komt meer dan 10 procent van de omzet uit advertenties en Spotify verwacht dat dit aandeel de komende jaren verder zal groeien.
Spotify gaat eindelijk betaalde podcastfeeds toelaten
Los van de mogelijkheden om mensen te laten betalen voor een podcast op Spotify, maakt Spotify het eindelijk mogelijk om betaalde podcastfeeds, waarbij de betaling via een ander platform verloopt, toe te voegen aan de app. Tot nu toe was het zo dat betaalde podcastfeeds, die worden aangeboden via bijvoorbeeld Patreon of Vriend van de Show, via alle podcast-apps behalve Spotify te beluisteren waren. Dat verandert, al kun je nog steeds niet zelf een RSS-feed toevoegen. Het werkt via een eigen systeem van Spotify genaamd Open Access. Acast, Memberful, Supporting Cast, Glow.fm en Supercast zijn de eerste partijen die hier gebruik van maken. Patreon is voorlopig de grote afwezige.
Dit heb ik deze week nog meer gelezen
- De redactieraden van de NOS en Nieuwsuur hebben een pittige brief naar de NPO gestuurd vanwege het gebrek aan onafhankelijkheid van Jort Kelder en de Kaag-docu.
- De mannen die op Urk een Powned-journalist trapten zijn veroordeeld tot een taakstaaf. En de man die met een shovel een persfotograaf aanviel, is voorlopig vrijgelaten.
- De kans dat een Amerikaan tegen een coronavaccinatie is, is groter als hij zijn coronanieuws van Facebook haalt dan van Fox News.
- Desinformatiecampagnes zijn tegenwoordig gewoon te koop op internet.
- De Europese Commissie start een procedure tegen 23 lidstaten, omdat ze de nieuwe auteursrechtenregels niet hebben omgezet in nationale wetgeving.
- De app Citizen betaalt inwoners van New York 25 dollar per uur voor het filmen van crime scenes.
- QAnon is nog steeds springlevend op Telegram, blijkt uit onderzoek.
- LinkedIn wil Premium-leden toegang geven tot artikelen achter betaalmuren van uitgevers.
- Twitter heeft de makers van de nieuwssamenvattingen-app Brief binnengehaald.
- Twitter test de mogelijkheid voor bedrijven om producten te verkopen via hun profiel.
- Instagram gaat minderjarigen beter beschermen, bijvoorbeeld door accounts van gebruikers tussen de 12 en 16 automatisch af te schermen.
- Voor Clubhouse heb je niet langer een invite nodig, maar niemand lijkt nog geïnteresseerd in de app.
- Disney+ mag de naam Star+ niet gebruiken in Brazilië, omdat het te veel lijkt op het bestaande Starz.