8 min read

Ik ben één van de organisatoren van de eerste podcastreis van Nederland

Goedemorgen,

Op dit moment zit ik in Tsjechië voor de eerste groepsreis die ik in mijn leven maak. En dat niet alleen: het is mijn groepsreis. Nouja, van de podcast die ik samen met Mark Versteden en Nelleke Poorthuis maak. Samen met organisator Bucketlist Travel hebben we namelijk de eerste podcastreis van Nederland op poten gezet.

Wat je je moet voorstellen bij de podcastreis? Eigenlijk is het vrij simpel: een reis die wordt georganiseerd vanuit een podcast. Met een groep van 30 luisteraars van Trust Nobody, de podcast die we maken over Wie is de Mol? en De Mol, zijn we in Tsjechië om de locaties van het afgelopen seizoen van Wie is de Mol? te bezoeken.

Theatershows van podcasts kwamen net op toen corona roet in het goed gooide, maar er zijn ook allerlei andere manieren om meer te doen met de sterke relatie die podcastmakers met hun luisteraars hebben. Als je creatief bent zijn er heel originele manieren te bedenken om geld te verdienen met een podcast naast advertenties en een betaalmuur.

Nu moet ik er meteen bij zeggen: we hebben er bij Trust Nobody voor gekozen om als makers niets te verdienen aan deze reis, maar dat hadden we wel kunnen doen.

Uiteraard past een reis niet bij iedere podcast, maar er is nog zoveel meer te bedenken. Man, Man, Man De Podcast heeft dit najaar en volgend voorjaar een theatertour. De populaire podcast Jonge Beleggen heeft een tool ontwikkeld die luisteraars tegen betaling kunnen gebruiken om hun beleggingen in bij te houden. Damn, Honey verdient geld door boeken te schrijven die deels worden gevuld met persoonlijke verhalen van luisteraars.

Het zijn voorbeelden die in mijn ogen laten zien hoe krachtig het medium podcast is. Waar makers soms worstelen om genoeg inkomen te genereren met de podcast zelf, kun je vanuit het merk en de sterke relatie met het publiek nieuwe dingen creëeren die niet alleen zorgen voor een inkomstenbron, maar ook de podcast zelf versterken.

Verder in deze nieuwsbrief:

  • Spotify maakt een einde aan podcasting zoals we dat kende.
  • Facebook maakt Live Audio Rooms beschikbaar in Nederland.
  • 5 ideeën waarmee media de komende tien jaar kunnen overleven.

Fijne zondag,

Elger

Nu ik het toch over podcasts heb

Spotify maakt een einde aan podcasting zoals we dat kende

Spotify maakt een einde aan podcasting zoals we dat kende

Podcasts bestaan al meer dan vijftien jaar dankzij een open markt, waarbij productie, distributie en geld verdienen niet voorbehouden zijn aan een paar grote spelers. Al een paar jaar is de verwachting dat dat gaat veranderen en sinds Spotify volop inzet op podcasts is die verandering ook echt begonnen.

Stollar argues the company is trying to pull off the same power grab as Google and Facebook: take control of the advertising and distribution process and control and monetise the entire ecosystem through targeted advertising – a process known as streaming ad insertion. This grab would destroy the current, open system because the only viable way to get listeners – and money – would be through Spotify.
YouTube is a good comparison here. “If you want to put a video out into the world and you don’t put it on YouTube, you are not going to get much audience,” says Kerri Hoffman, chief executive of PRX, a non-profit media company specialising in audio journalism and storytelling. “That doesn’t mean it’s the only place to go, but it does mean it’s the dominant place to go. We don’t have that in podcasting, partly because of Apple’s, let’s just call it, ‘passive innovation’ over so many years. And, in that gap, it allowed others to form.”

Met Anchor biedt Spotify gratis podcasthosting aan. Dat biedt podcastmakers een heleboel voordelen en mogelijkheden, maar versterkt de (exclusieve) positie van Spotify.

Waarom is Zweden hét podcastland?

Waarom is Zweden hét podcastland?

Een paar weken geleden deelde ik een kaart waarop je kon zien hoeveel procent van de inwoners van een land naar podcasts luistert. Nederland zit ergens in de middenmoot, terwijl Zweden - het thuisland van Spotify - er met kop en schouders bovenuit steekt. Bijna de helft van alle Zweden zegt naar podcasts te luisteren. Een belangrijke oorzaak daarvan is de populariteit van radio in het land.

The New York Times komt met een audio-app

The New York Times komt met een audio-app

Zelf geloof ik niet zo in uitgevers die hun eigen audio-apps aanbieden. Mensen luisteren vooral naar podcasts via één app waarin alles te vinden is, zoals de standaard Podcasts-app op hun telefoon of Spotify. Toch experimenteren steeds meer uitgevers met een eigen audio-app, omdat het ze veel meer (commerciële) mogelijkheden geeft. In Nederland heb je bijvoorbeeld de NRC Audio-app. In de VS komt The New York Times nu met The New York Times Audio, waarin podcasts en voorgelezen artikelen te vinden zijn. Dat wordt aangevuld met het archief van 'This American Life' en artikelen van een handvol andere media.

Meer audio

Facebook maakt Live Audio Rooms beschikbaar in Nederland

Facebook maakt Live Audio Rooms beschikbaar in Nederland

Facebooks Clubhouse-kopie is nu beschikbaar in Nederland. Je kunt zelf een Live Audio Room starten of luisteren/deelnemen aan die van andere gebruikers.

Facebook verzamelt audio op één plek in zijn app

Facebook verzamelt audio op één plek in zijn app

Amerikaanse Facebook-gebruikers kunnen alle audio die beschikbaar is op Facebook nu op één plek in de Facebook-app vinden. Podcasts, korte audioberichten en live audiogesprekken (Live Audio Rooms) zijn nu te vinden in Facebook Watch. Ja inderdaad, alle audio is verzameld in de videosectie...

Twitter gaat makers die hun live audio-functie Spaces gebruiken betalen

Twitter gaat makers die hun live audio-functie Spaces gebruiken betalen

Onder de noemer 'Twitter Spaces Spark Program' gaat Twitter geselecteerde makers die 2500 dollar per maand betalen om twee keer per week een gesprek te hosten op Spaces.

The Spark Program is designed to “discover and reward” around 150 Spaces creators with technical, financial, and marketing support, Twitter says. For anyone who applies and gets in, that includes a stipend of $2,500 per month, $500 in monthly ad credits to spend promoting your Spaces on Twitter, early access to new Twitter features, support from Twitter’s official social media handles, and “opportunities for prioritized in-app discoverability for well-performing Spaces.”

Om je te kunnen aanmelden heb je minstens 5000 actieve volgers nodig en moet je, op dit moment in ieder geval, in de VS wonen.

Vacature [adv]

BNR zoekt een Accountmanager Podcast

BNR zoekt een Accountmanager Podcast

Bij BNR zijn ze al jaren bezig met podcasts en zagen ze ook de al snel de commerciële kansen van het medium. Naast journalistieke podcasts maakt BNR ook commerciële producties (brand stories noemen ze die) in samenwerking met adverteerders. FD Mediagroep Effect houdt zich bezig met het maken van podcast-proposities voor bedrijven vanuit BNR en zoekt hiervoor een account manager. Het is een baan waarbij je zowel je commerciële als creatieve talenten in kan zetten. Bekijk de hele vacature en reageer via diezelfde pagina op de vacature als dit je droombaan is!

Voorbereiding op de toekomst

5 ideeën waarmee media de komende tien jaar kunnen overleven

5 ideeën waarmee media de komende tien jaar kunnen overleven

Dit artikel zet vijf belangrijke ontwikkelingen in de media op een rij, die de komende tien jaar bepalend gaan zijn:

  1. Duidelijke/toepasbare waarde leveren aan het publiek.
  2. Data labellen ten behoeve van automatisering (ik verbaas me al jaren over hoe weinig sommige media op dat vlak doen).
  3. Snel kunnen bundelen en/of ontbundelen van content.
  4. Meer investeren in marketing en het bereiken van je publiek.
  5. Een jong publiek bereiken (en ze aannemen om dat voor elkaar te krijgen).
Zwitsere media bieden samen één inlog aan

Zwitsere media bieden samen één inlog aan

In Nederland is er jaren gewerkt aan één gezamenlijke login voor diverse media, maar die is er nooit gekomen. In Zwitserland is dit idee wel gerealiseerd. Voor het publiek is inloggen hierdoor makkelijker, maar nog belangrijker: het helpt uitgevers om data over hun publiek te verzamelen en op basis daarvan advertentieruimte te verkopen.

The Telegraph verwacht meer abonnees binnen te halen door minder nieuwsbrieven te versturen

The Telegraph verwacht meer abonnees binnen te halen door minder nieuwsbrieven te versturen

The Telegraph bepaalt op basis van data welke nieuwsbrieven wel en niet blijven bestaan. Het heeft de afgelopen verschillende nieuwsbrieven samengevoegd vanwege een overlap in onderwerp en/of publiek.

The Telegraph has a unique way of measuring the success of its newsletters. It uses an internal scoring system called Newsletter-STARS (or N*). (...) So the STARS metric was applied to The Telegraph’s newsletters in January, based on three key metrics: subscriber conversion rate, onsite retention (what is driving a reader to the site or to content) and inbox engagement (how many times a reader is opening the newsletter). The data is displayed via a dashboard from the insight and analytics department and weighed by a “special sauce formula” to give each newsletter an overall score to track performance and compare them against other newsletters, Silver said.

De Britse krant focust zich ook steeds meer op nieuwsbrieven die enkel beschikbaar zijn voor betalende abonnees.

Dit wil ik ook nog met je delen