4 min read

Het verhaal achter het NPO-rapport dat eerst niet en toen toch wel openbaar werd

Goedenavond,

Op het randje van het weekend vul ik je inbox nog even met mijn wekelijkse nieuwsbrief over innovatie in de journalistiek en media.

Het was een interessante week, omdat ik redelijk direct betrokken was bij de ophef die ontstond over een onderzoeksrapport over de toekomst van de NPO. Enkele maanden geleden ben ik door een student van de NSOB (de Nederlandse School voor het Openbaar Bestuur) uitgebreid geïnterviewd voor dit onderzoek. Ik zou het uiteindelijke resultaat ontvangen als het was afgerond.

Deze week ontving ik echter een brief van de NSOB dat de NPO zich achteraf niet meer als opdrachtgever aan het rapport wilde verbinden en dat het daardoor niet openbaar gemaakt zou worden. Ik kreeg enkel een beperkte selectie van de conclusies (nog niet eens één A4-tje) te zien.

Ik uitte mijn onvrede daarover op Twitter en al vrij snel bleek ik niet de enige te zijn die verbaasd was over de gang van zaken. Allerlei media schreven erover en uiteindelijk besloot de NPO het rapport alsnog openbaar te maken. Onder meer de ambtelijke manier van opereren binnen de NPO en de rol die de organisatie speelt binnen NLZiet komen er in aan de orde. NRC schreef erover. Het hele rapport vind je hier.

Er is echter nog veel meer waar ik het met je over wil hebben:

  • Nieuwssite Quartz is verkocht aan een Japanse uitgever
  • The Globe and Mail stopt kleine uitlegblokjes in artikelen
  • Wat The Guardian leerde van hun experimenten met Instagram Stories

Fijne zondag,
Elger

Quartz is verkocht

Verkoop Quartz levert minstens 75 miljoen dollar op

Quartz is de afgelopen jaren regelmatig aangehaald als voorbeeld van journalistieke innovatie. De opzet van de site en hun pionierende houding op het gebied van nieuwsbrieven en chatbots maken het een medium dat door andere media altijd goed in de gaten is gehouden. NRC liet zich zelfs door Quartz inspireren om enkele jaren geleden NRC Q op te richten - en niet veel later weer op te heffen.

Quartz is inmiddels zes jaar oud en werd afgelopen week verkocht aan een Japanse uitgever voor minstens 75 miljoen dollar (dat kan bij goede resultaten oplopen tot 110 miljoen dollar).

De toekomst van Quartz: betalende gebruikers

Net als veel andere media zet ook Quartz voor de toekomst in op betaalde abonnementen. Volgens uitgever Jay Lauf is dat waar de media heen gaat:

That’s where we see the future of media: reaching a targeted, high-value audiences with content that is valuable enough for them to pay for it. That’s the foundation of a valuable business model.

Interessant daarbij is dat uit eigen onderzoek blijkt dat de huidige lezers van Quartz bereid zijn om te betalen voor datgene dat ze nu gratis lezen:

We’ve found a high propensity among our readers to pay for products. That’s based on a product like we already have or could execute with the staff we’ve got currently.

Dit kun je leren van de nieuwsbrievenstrategie van Quartz

In deze Medium-post komen de Quartz-medewerkers aan het woord die verantwoordelijk zijn voor de nieuwsbrieven van het medium, zowel aan de productkant als inhoudelijk. Zeer leerzaam!

Experimenteren met extra context

The Globe and Mail stopt kleine uitlegblokjes in artikelen

De Canadese krant The Globe and Mail test een functie waarbij kleine blokjes met extra uitleg worden toegevoegd aan artikel. Nieuw is dit idee niet. Uitleg toevoegen in een zijkolom of extra informatie toevoegen in (uitklapbare) kaders hebben we al vaker gezien. Toch is het tot nu toe nog geen standaard onderdeel van nieuwsartikelen op internet, waar allerlei soorten multimedia dat wel zijn geworden.

Ik ben heel benieuwd hoe het experiment verder verloopt en vooral of we dit in de toekomst vaker gaan zien. In mijn ogen past het perfect in de trend om meer uitleg en context te geven bij het nieuws, die we de afgelopen jaren op internet zien.

Eerder schreef ik overigens al over de Nederlandse startup Newschain, die met een zelfde soort concept bezig is.

Een klein blokje Instagram

Wat The Guardian leerde van hun experimenten met Instagram Stories

The Guardian doet het goed op Instagram (1 miljoen volgers) en is de afgelopen twee maanden aan de slag gegaan met het optimaliseren van de content op het platform. De Britse krant kwam erachter dat professionele videoproducties in Instagram Stories eigenlijk helemaal niet zo succesvol zijn. Zeker niet als je de hoeveelheid werk afzet tegen het resultaat. In plaats daarvan is men aan de slag gegaan met afbeeldingen en explainers in Stories. Daarnaast kiest The Guardian bewust voor terugkerende items/formats. Gemiddeld kijkt 45 procent van de gebruikers een Instagram Story van de krant nu uit tot de laatste slide.

Hoe uitgevers IGTV gebruiken

Wat doen media met het kersverse platform IGTV, waarop je langere vertical video's kunt delen? In het Verenigd Koninkrijk al best wel veel, ontdekte Digiday. Er wordt video op een slimme manier hergebruikt voor het platform, maar er zijn ook media meer op de experimentele tour. Echt grote producties die voor IGTV zijn gemaakt ontbreken nog, maar er wordt wel druk aan gewerkt. De cijfers vallen alles behalve tegen, de video's bereiken over het algemeen tienduizenden of zelfs honderdduizenden kijkers. De vraag is natuurlijk hoe lang ze blijven hangen...

En tot slot nog dit

  • Het Europees Parlement gaat (nog) niet akkoord met de nieuwe auteursrechtenregels waar ik eerder uitgebreid over schreef.
  • De eerste gevolgen van de reorganisatie bij RTL zijn duidelijk: er verdwijnen 85 banen, waardoor er 44 gedwongen ontslagen vallen.
  • Een aantal Amerikaanse nieuwssites blijft Europese gebruikers blokkeren vanwege de privacywetgeving.
  • Op Facebook kun je tegenwoordig zien welke advertenties een pagina heeft lopen en dus ook welke nieuwsmedia berichten promoten. Een snelle rondgang van ondergetekende leert: in Nederland worden vooral krantenabonnementen en -apps gepromoot.
  • Voor Numrush schreef ik een column over wat andere media van Teletekst kunnen leren.