Het Friesch Dagblad durft een scherpe keuze te maken voor zijn papieren editie
Goedemiddag,
Door een samenloop van omstandigheden drie dagen later dan je van me gewend bent een verse nieuwsbrief. Om te beginnen wil ik EenVandaag bedanken. Als steun voor het werk dat ik al jaren doe met mijn nieuwsbrief, heeft de redactie besloten om een eenmalige donatie te doen. Waarvoor veel dank!
Deze week wil ik het, als tegenwicht tegen alle online ontwikkelingen, om te beginnen even hebben over een papieren krant. Om precies te zijn over het Friesch Dagblad. Deze regionale krant past zijn opmaak en indeling aan en maakt daarbij een scherpe keuze: voortaan zijn de eerste zestien pagina's enkel gevuld met nieuws uit Friesland (let a.u.b. niet op de marketingteksten onderaan dit bericht die Villamedia letterlijk uit het persbericht heeft gekopieerd). Nieuws uit de rest van het land en de wereld worden gebundeld in een losse katern.
De belofte die het Friesch Dagblad aan zijn lezers doet wordt hiermee scherper: het is dé krant die je moet lezen om te weten wat er in je eigen omgeving gebeurt. En ik denk dat meer kranten (en trouwens ook websites) dat zouden moeten doen om te overleven.
Waar sta je als nieuwsmerk voor? Hoe bouw je daar om een product omheen? Wat verwatert je merk en zou je eigenlijk niet moeten doen (of moeten scheiden van de rest)? Veel uitgevers en redacties durven dat soort vragen niet te beantwoorden of er in ieder geval niet op te handelen. Terwijl er inmiddels genoeg voorbeelden zijn van media met een duidelijke focus die daarmee succes hebben in een medialandschap waarin er veel aanbod is en weinig middelen zijn.
In deze nieuwsbrief wil ik het verder met je hebben over:
- Spotify blijft stappen zetten op een alomvattend audioplatform te worden.
- Minister Slob wil extra criteria voor publieke omroepen.
- Waarom redacties moeten stoppen met transformatieprocessen.
Fijne week nog,
Elger
Spotify
Spotify maakt betaalde podcasts beschikbaar in Nederland
Nederlandse podcastmakers en uitgevers die hun shows betaald willen aanbieden, waren tot nu toe beperkt tot Apple Podcasts of handmatige constructies via platforms als Patreon. Sinds afgelopen week is er een optie bijgekomen en zijn betaalde podcasts op Spotify via diens hostingdienst Anchor beschikbaar in Nederland. Podcastmakers hebben keuze uit een aantal voorgeselecteerde prijsopties en Spotify houdt de eerste twee jaar geen commissie in, iets wat alle andere partijen wel doen.
Spotify blijft stappen zetten op een alomvattend audioplatform te worden
Vorige week berichtte ik al dat Spotify een nieuwe overname heeft aangekondigd: Findaway, een platform voor audioboeken. De overname bevestigt Spotify's uiteindelijke doel: een compleet platform worden voor alle vormen van audio: muziek, podcasts, audioboeken en live audio.
Het podcastsucces van Spotify
In drie jaar tijd is Spotify de grootste speler op de podcastmarkt geworden. Dat komt door combinatie van de integratie van podcasts binnen zijn platform, het aanbieden van hosting aan makers, het overnemen/licenseren van podcastmakers en het verkopen van advertentieruimte. Op alle vlakken heeft Spotify vol ingezet op podcasting. Dit artikel geeft een aardig inkijkje in de podcaststrategie van het bedrijf.
Ondertussen bij de NPO
Minister Slob wil extra criteria voor publieke omroepen
Minister Slob van OCW wil dat er naast een minimum aantal leden ook andere eisen komen voor omroepen om toe te treden tot het publieke bestel.
We lezen in het rapport over begrippen als ‘gevarieerd’, ‘kwalitatief hoogwaardig’ en ‘transparant’. Hoe kun je die ooit eenduidig toetsen?
„Het is duidelijk dat er veel werk moet worden verricht om deze criteria toetsbaar te maken. Misschien zijn er uiteindelijk ook wel andere nodig, daar zullen de adviesinstanties en omroepen samen over in gesprek moeten. En ik verwacht dat de Kamer ook wel iets zal vinden.”
Toekomst NPO-fonds onzeker
Veel dramaseries en verhalende podcasts die de publieke omroep maakt komen tot stand dankzij het NPO-fonds. Dat deelt subsidies aan makers uit op basis van het oordeel van een commissie van makers. Dit in tegenstelling tot de NPO waar managers bepalen wat er gemaakt wordt. De NPO vindt dat het beter is als de NPO zelf het geld gaat verdelen.
Dat het fonds op de schopstoel zit, heeft alles te maken met een hervorming binnen de NPO. Nu maken daar de netmanagers de dienst uit. Die delen het geld uit en bepalen wat er wanneer op televisie komt. Omdat steeds meer mensen overstappen van reguliere televisie naar online platforms (Netflix, YouTube, NPO Start), is het beter om die praktijk van tv-zenders vullen los te laten en programma’s te maken zonder vooraf te bepalen op welk platform ze landen. Dus gaan straks zes genre-managers het geld uitdelen. Zij denken niet vanuit de zenders, maar vanuit hun programma-genre (series, journalistiek, human interest, etc.).
NPO gaat podcasts regionale omroepen promoten
De NPO gaat een aantal podcasts van regionale omroepen aanbieden in zijn podcast-app NPO Luister. Het is uiteindelijk natuurlijk van de zotten dat de podcast-app van de publieke omroep niet open staat voor alle podcasts van regionale en lokale omroepen, maar een selectie opnemen is een eerste stap in de goede richting.
Kom naar het gratis Cross Media Café [adv]
Laat je bijpraten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van audio on demand
Op dinsdag 7 december wordt in Beeld & Geluid in Hilversum een nieuwe editie van het Cross Media Café gehouden. Het thema van deze editie is audio on demand en er staan sprekers van onder meer de NPO, NRC, BNR en Tonny Media op het podium om de laatste ontwikkelingen op het gebied van podcasting, radio en alle andere vormen van audio te bespreken. Het gaat over de inhoud, de techniek en uiteraard ook over business modellen. Ik ben er zelf ook en mag wat vertellen over hoe we met de podcast Trust Nobody die ik maak een actieve community van luisteraars hebben weten op te bouwen. Het is mogelijk het evenement is fysiek bij te wonen, maar je kunt het ook online te volgen. Tickets zijn gratis.
Veranderingen op redacties
Waarom redacties moeten stoppen met transformatieprocessen
In adviestrajecten voor redacties probeer ik vaak uit te leggen dat je in mijn ogen geen grote transformaties moet doorvoeren, maar je organisatie zo moet inrichten die je jezelf continu blijft aanpassen. Geen revoluties, maar een continue evolutie. Toen ik dit stuk las kon ik het er dan ook alleen maar mee eens zijn.
I’m becoming increasingly convinced that our focus on transformation programmes is very unhelpful for a number of reasons.
1. They suggest there is a clear and understandable end point we are ‘transforming’ to. They are classic waterfall programmes - decide on the end goal, outline a plan to get there, spend months or years doing the work and the world has moved on around you in that time.
2. They put unfair pressure and responsibility on too few people. When it becomes a few people’s job to change the way you work they take on a much bigger burden likely to lead to burnout and most importantly, other people don’t think it’s their job to help.
3. It’s too ‘Boom and Bust’. We’ve made that change, ‘we’re done’. It doesn’t help you build a muscle, a capability to constantly adapt as your environment changes.
Nieuwsorganisaties omarmen op afstand werken ook na corona
Deels thuis op afstand werken blijven onderdeel van de manier waarop journalisten hun werk doen. Dat blijkt uit een grootschalig, internationaal onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism. Slechts 9 procent van de redacties wil terug naar de manier van werken zoals dat voor corona was.
The report’s authors surveyed 132 news industry leaders from 42 countries and conducted in-depth interviews with 13 of them. (Think titles like editor-in-chief, executive editor, publisher, and digital director.) The vast majority (89%) of these newsroom leaders said they were fully on board with flexible and hybrid working. Now the question seems to be: what’s the best way to make it work?
Voor een meerderheid van de redacties geldt dat ze nog bezig zijn om te bepalen hoe ze uiteindelijk gaan werken. Slechts eenderde heeft dit al bepaald.
Dit wil ik ook nog met je delen
- De NDC Mediagroep krijgt een nieuwe naam: Mediahuis Noord.
- Business Insider biedt in Nederland met hulp van XS2RADIO voorgelezen versies van zijn artikelen aan.
- Google heeft deals gesloten met een aantal Duitse uitgevers om ze te betalen voor het gebruik van hun nieuws in Google Nieuws. Ook het Franse persbureau AFP krijgt geld van Google voor het gebruik van hun content.
- Desinformatie over het coronavirus in podcasts is een groeiend probleem en er wordt weinig tot niets tegen gedaan.
- Desinformatielabels op Twitter hebben een nieuw, opvallender design gekregen.
- Alle Substack-nieuwsbrieven hebben bij elkaar opgeteld een miljoen betalende abonnees.
- Steeds meer Amerikaanse uitgevers geven (betaalde) nieuwsbrieven van individuele journalisten uit.
- Medium zit in op audio door een overname van Knowable.
- Podcastplatform Sounder analyseert de inhoud van (Engelstalige) podcasts voortaan automatisch.
- Netflix deelt kijkcijfers van zijn meestbekeken series en films op een speciale website.
- Een interessant inkijkje in hoe de distributie van Netflix werkt.
- Disney laat TikTok-gebruikers bekende stemmen uit films gebruiken, maar woorden als 'gay' en 'lesbian' wordt gecensureerd.
- In vergelijking met Facebook gaat Twitter heel goed om met het onderzoek dat het doet naar de gevolgen van het gebruik van zijn algoritmes.
- Instagram stopt met zijn losse chatapp Threads.
- Instagram start in de VS met de mogelijkheid om een donatieknop te tonen bij livestreams.
- Facebook betaalt muzikanten en makers flinke bedragen als ze live audio gebruiken.
- Facebook test een functie die een heel klein beetje controle geeft over wat voor soort posts je in je NewsFeed te zien krijgt.
- Facebook zou volgens onderzoekers nog steeds data van minderjarigen verzamelen voor adverteerders.
- Wil je aan de slag met tekstgeneratiesysteem GPT-3? De technologie is nu vrij beschikbaar.