7 min read

Een podcast die ik maak, ontvangt maandelijks 3500 euro aan donaties

Goedemiddag en hartelijk zomertijd,

Een tijdje geleden ben ik geïnterviewd door Simon Ownens voor zijn nieuwsbrief The Business Of Content. Hij verstuurt wekelijks casestudy's van media-ondernemers die vol zitten met lessen uit de praktijk en ook ik mocht dus mijn lessen delen. Specifiek die over het inzetten van donatiedienst Patreon bij de podcast Trust Nobody, die ik samen met Mark Versteden en Nelleke Poorthuis maak.

Patreon is voor ons namelijk de manier om de kosten van de podcast te kunnen dekken, nieuwe dingen te creëren/organiseren rondom de podcast en tegenwoordig blijft er daarna zelfs nog wat over. Inmiddels hebben we namelijk 800 luisteraars die doneren. De community van trouwe luisteraars die daarmee is ontstaan is, en dat meen ik, nog waardevoller dan de inkomstenstroom:

Their most successful Patreon tier centered on user generated content. “We took an old phone, put a prepaid SIM card in it and said, ‘this is our hotline, and you can text us using WhatsApp.’” That quickly morphed into a call-in line where subscribers, after watching an episode of Wie is de Mol, would leave voice messages with their reactions. The podcasts hosts then selected the best voice messages and played them on the show. It created a perfect feedback loop in which the subscribers would help in producing the content for the podcast, and then newer listeners would rush to Patreon to subscribe so they could also submit their thoughts.

De hele case study kun je hier lezen, maar kijk ook vooral naar de betaalde nieuwsbrief van Simon Owens, want de case studies die hij deelt zijn in mijn ervaring heel leerzaam.

In mijn nieuwsbrief wil ik het met je hebben over:

  • De belachelijke hype rond NFT's bereikt nu ook de media-industrie.
  • Audioproductiehuizen schieten in Nederland als paddestoelen uit de grond.
  • Hoe The New York Times zijn koppen test.

Fijne zondag nog,

Elger

Media doen mee aan gekte rond NFT's

The New York Times verkoopt NFT van column voor ruim een half miljoen dollar

The New York Times verkoopt NFT van column voor ruim een half miljoen dollar

Na de succesvolle verkoop van het digitale kunstwerk Beeple, lijkt de hype rond NFT's (zie mijn nieuwsbrief van twee weken geleden) niet te stoppen. Ook media experimenteren er mee en daar zit letterlijk geen enkele nuttige toepassing tussen. Het gaat om gigantische bedragen voor mediaproducties die geenzins een relatie hebben tot de werkelijke waarde. Columnnist Kevin Roose van The New York Times schreef deze week een column over NFT's die hij vervolgens ook verkocht. Het leverde 560.000 dollar op, dat overigens naar een goed doel gaat.

Time verkocht een iconische cover

Time verkocht een iconische cover

Time verkoopt NFT's van een drietal iconische covers en de biedingen zitten alledrie al boven de 100.000 euro.

In Nederland verkopen Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth een NFT

In Nederland verkopen Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth een NFT

Uiteraard moest er in Nederland iemand in de media het voorbeeld volgen. Een Podcast Over Media verkoopt zijn oude, spuuglelijke coverart als NFT. De opbrengst gaat naar een goed doel, dus Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth verdienen er niks aan. Al is het wel een heel slimme marketingcampagne voor de podcast.

John Cleese tekende een brug waarvan de NFT 69,3 miljoen dollar kost

John Cleese tekende een brug waarvan de NFT 69,3 miljoen dollar kost

John Cleese laat in de praktijk zien hoe belachelijk de hele handel in NFT's (op dit moment is). Hij was er kritisch over in een interview en om zijn punt duidelijk te maken tekende hij een brug, die hij verkoopt als NFT. Het hoogste bod is op het moment van schrijven 36.000 dollar, maar als je er zeker van wilt zijn dat je de NFT in handen krijgt, kun je hem buiten de veiling om kopen voor 69,3 miljoen dollar.

Heb jij al een audioproductiehuis?

NRC start audioproductiehuis Audiohuis

NRC start audioproductiehuis Audiohuis

De audioproductiehuizen in Nederland schieten als paddestoelen uit de grond. Zo start NRC met Audiohuis, waarin het eigen podcasts en podcasts van derden gaat uitgeven. Iets wat het bedrijf al liet doorschemeren toen het eind vorig jaar radiozender Sublime overnam.

Tonny Media scoort door bn'ers podcasts te laten maken

Tonny Media scoort door bn'ers podcasts te laten maken

Na het succes van de Zelfspodcast zijn Sander Schimmelpenninck, Jaap Reesema en Titus van Dijk een productiehuis gestart om ook voor anderen podcasts te maken: Tonny Media. Wat ze heel slim doen is voor bn'ers de productie en distributie van hun podcast te faciliteren. Als je bekend bent en een podcast wilt, hoef je alleen maar binnen te lopen, op te nemen en weer weg te gaan; de rest regelt Tonny Media.

En dat scoort: ze maken inmiddels negen podcasts en nemen daarmee flink wat posities in de podcasthitlijsten in. Een kritische noot van mijn kant daarbij: in dit artikel staat dat de podcast die in Spotify of Apple Music bovenaan de hitlijst staat het best beluisterd is, maar dat absoluut niet het geval. De hitlijsten worden samengesteld op basis van onbekende algoritmes, waarbij het aantal unieke luisteraars geenszins doorslaggevend is voor de positie in de lijst. Dat maakt het overigens niet minder knap dat Tonny Media een commercieel heel slimme niche heeft gevonden in de podcastmarkt.

En dan is er nog De Stroom [podcast]

En dan is er nog De Stroom [podcast]

Kees de Koning, onder meer bekend van platenlabel Top Notch is druk bezig met het produceren van podcast in zijn nieuwe bedrijf De Stroom. Dat bedrijf mag absoluut niet ontbreken in dit rijtje audioproductiehuizen. Ik zocht eigenlijk naar een artikel over waar hij mee bezig is, maar kwam uiteindelijk uit bij een interview dat hij had in Een Podcast Over Media. Zeer de moeite waard om naar te luisteren

Een drietal ervaringen/lessen uit de praktijk

Hoe The New York Times zijn koppen test

Hoe The New York Times zijn koppen test

In een serie blogposts worden er allerlei data-analyses gedaan op het werk van The New York Times. Onder meer over wat het op de voorpagina plaatst en over het A/B-testen van koppen. De schrijver is op zoek gegaan naar de antwoorden op vragen als Bij hoeveel artikel test de NYT de kop, hoeveel koppen worden er getest en hoe verschillend zijn ze? Hij komt met een heleboel voorbeelden en een duidelijke conclusie:

De kracht van een serie nieuwsbrieven die samen een cursus vormen

De kracht van een serie nieuwsbrieven die samen een cursus vormen

Nieuwsbrieven kun je niet alleen inzetten om dagelijks of wekelijks nieuws te versturen. Je kunt ook een serie nieuwsbrieven maken, die de abonnee ontvangen over een bepaald tijdsbestek vanaf het moment dat hij zich inschrijft. Dit wordt veel gebruikt voor marketingtoepassingen en het verwelkomen van nieuwe klanten, maar je kunt er ook heel inhoudelijke dingen mee doen: het verzorgen van een soort cursus in nieuwsbriefvorm.

In Tuscon, Arizone, heeft This Is Tucson succes met een nieuwsbriefcursus #HowToTucson die nieuwkomers wegwijs maakt in de stad.

#HowToTucson launched on December 4, 2020, and is off to a strong start. More than 3,500 people have signed up for the newsletter so far, 18 of which have become paying members. And the reader response has been overly enthusiastic. “Absolutely love these emails. Read every single one thoroughly. It’s my guide,” said one subscriber.
De Australische nieuwssite Stuff heeft geen spijt van het verlaten van Facebook

De Australische nieuwssite Stuff heeft geen spijt van het verlaten van Facebook

De Australische nieuwssite Stuff nam in juli vorig jaar afscheid van Facebook en Instagram, nadat het eerder al besloot niet meer te adverteren bij Facebook.

“We were prepared for a big drop, and that didn’t happen,” she says. Instead, they’ve benefited from huge public support, growth in trust, and happier newsroom staff who are no longer being trolled in unruly Facebook comment sections. One question remains: what to do about audiences who may have been left behind on Facebook?

Dit wil ik ook nog met je delen