9 min read

De podcastindustrie heeft veel te lang hun content gratis weggegeven

Goedenavond,

Omdat het Pasen is een lekker lange/volle editie van mijn wekelijkse nieuwsbrief.

Podcasts zijn te lang gratis geweest

Ik heb de afgelopen weken al een aantal keer geschreven over de komst van Podimo naar Nederland en de bijbehorende overname van Dag en Nacht Media. Afgelopen vrijdag was het ook echt zover: Podimo is van start op de Nederlandse markt. Met de app kun je in principe naar iedere podcast luisteren, maar het draait allemaal om het abonnement dat het bedrijf aanbiedt. Voor 5 euro per maand krijg je als gebruiker namelijk toegang tot een aanbod van exclusieve podcasts. Het abonnementsgeld wordt verdeeld tussen Podimo, dat daarmee onder meer de makers van exclusieve podcasts betaald, en alle podcastmakers die hun podcast hebben aangemeld bij Podimo (en verder geen exclusiviteit hebben). De verdeling is 50-50.

Om daadwerkelijk abonnees binnen te halen heeft Podimo een aantal bekende podcasts binnengehaald als exclusief. Onder meer Man Man Man De Podcast, de Zelfspodcast en Een Podcast Over Media zijn enkel nog te beluisteren via Podimo. Daarnaast zijn er bekende namen die extra podcasts maken voor de dienst (waaronder Marc-Marie Huijbregts en Aaf Brandt Corstius) en zijn de verhalende podcasts die Dag en Nacht Media tot nu toe geeft gemaakt onderdeel van het abonnement.

Ik heb de reacties die de makers van de podcasts, die onderdeel zijn geworden van Podimo, gekregen hebben van hun luisteraars een beetje gevolgd. Ik had wel verwacht dat mensen niet blij waren met deze verandering. Je moet immers gaan betalen voor iets wat gratis was, maar ik had niet verwacht dat er zoveel heftige en zure reacties zouden binnenkomen. Podcastluisteraars zijn zo gewend dat alles gratis is dat betalen voor een podcast voelt als oneerlijk of hebberig van de makers. Daarnaast lijkt er een sentiment te heersen dat podcasts worden gemaakt als hobby en dat je er dus als maker niks aan hoeft te verdienen.

Podcasting is van oudsher natuurlijk een prachtig, open medium, maar we zijn het hobbystadium al jaren voorbij. Om de kwaliteit te leveren die het grote publiek wil horen, moet er inkomen worden gegeneerd. Advertenties leveren over het algemeen te weinig op (en het is ook heel wisselend of ze verkocht worden). Donaties werken voor podcasts met een trouwe fanbase vrij goed, maar voor verhalende podcasts werken ze totaal niet (net als advertenties trouwens). Merchandise, evenementen, theatershows, reizen e.d. zijn voor sommige shows een mooie inkomstenbron, maar kosten tegelijkertijd veel tijd, moeite en geld. Een abonnementsmodel is een heel logisch verdienmodel. Dat bewijzen alle andere mediavormen waar dit al gangbaar is. Eigenlijk heeft de podcastindustrie zijn content veel te lang gratis weggegeven, waardoor mensen het raar vinden dat je er voor zou moeten betalen. Tegelijkertijd is het publiek van podcasts extreem trouw en is de relatie tussen maker en luisteraar heel intiem. Je zou dus juist verwachten dat de consument podcasts op waarde weet te schatten.

Overigens denk ik niet dat het te laat is om alsnog een abonnementsmodel te introduceren. De podcastmarkt is nog volop in ontwikkeling en ik heb er vertrouwen in dat een groot deel van de luisteraars uiteindelijk bereid is om te betalen voor het medium. Het succes van donaties voor individuele shows bewijst dat in mijn ogen. Of Podimo die verandering gaat realiseren is afwachten, maar er moet altijd een eerste speler zijn die het op de Nederlandse markt probeert en de Deense startup heeft in ieder geval een zak geld om hierin te investeren. Een partij die het risico durft te nemen was simpelweg datgene wat we nodig hadden.

Uiteraard heeft het Podimo-model ook nadelen. Zo worden gebruikers verplicht om de Podimo app te gebruiken, terwijl het voordeel van podcasts vroeger was dat je zelf kon bepalen welke app je gebruikte en je daar alle podcasts bij elkaar hebt. Het is iets waar ik in ieder geval zelf ontzettend van baal. Ik vrees dat we dat idee, net als bij series en films, kunnen vergeten. Al hoop ik nog steeds heel erg dat hier een slimme, gebruiksvriendelijke oplossing voor komt...

Dall-E laat zien wat de toekomst van stockbeeld is

In deze nieuwsbrief gebruik ik regelmatig stockfoto's ter aankleding, net zoals heel veel media dat doen. Het zoeken van die foto's is een flinke klus en vaak vind je ook nog eens net niet de foto die je zoekt. Dall-E is een systeem dat door middel van kunstmatige intelligentie afbeeldingen kan genereren op basis van een simpele omschrijving. Het zelflerende systeem is getraind met een gigantisch berg foto's en tekeningen en kan nu op verzoek unieke afbeeldingen maken. Heb je een foto nodig van een man die een brandende krant leest, dan moet je op dit moment maar net het geluk hebben dat iemand die foto ooit heeft gemaakt. Dall-E genereert in een oogwenk de foto in kwestie.

Dall-E is ontwikkeld door Open AI, bekend van tekstgenerator GPT-3. Het systeem is nog niet vrij toegankelijk en er zitten uiteraard allerlei risico's aan het beschikbaar komen van dit soort technologie. Daarnaast is het probleem van dit soort systemen dat het zo goed is als de data waarmee het getraind is. Dall-E heeft daardoor bijvoorbeeld een voorkeur voor het maken van witte mannen van middelbare leeftijd als je vraagt om een foto van een rechter. Stewardessen worden juist Aziatische vrouwen.

De problemen en risico's van kunstmatige intelligentie waar het al jaren over gaat worden door een systeem als Dall-E tastbaarder en zijn ontzettend belangrijk om op te lossen of in ieder geval te beperken, maar tegelijkertijd kan ik niet wachten op het moment dat ik volautomatisch stockafbeeldingen aangeboden krijg bij de teksten die ik typ.

Verder in deze nieuwsbrief

  • Elon Musks poging om Twitter over te nemen.
  • Kranten verliezen abonnees, omdat ze geen kranten bezorgen.
  • Snapchat gaat nieuwsverhalen automatisch publiceren voor uitgevers.

Fijne Pasen nog,

Elger

Elon Musk wil Twitter kopen

Afbeelding: Kristen Radtke / The Verge; Getty Images

Elon Musk wil Twitter overnemen

Vorige week schreef ik in mijn nieuwsbrief over Elon Musk die een zetel krijgt in de Raad van Bestuur van Twitter. Nog geen dag later bleek dat Musk hier vanaf ziet zonder een echt goede reden en in een verklaring zei Twitter CEO Parag Agrawal: "There will be distractions ahead but our goals and priorities remain unchanged." Dat hij met distractions een vijandige overname van het bedrijf door Musk bedoelde, werd toen nog door veel mensen als onrealistisch beschouwd, maar donderdag bleek dat toch echt het geval te zijn. Elon Musk wil alle aandelen Twitter kopen voor 43 miljard dollar. Een bedrag dat de techmiljardair niet op zijn bankrekening heeft staan, want zijn vermogen zit vast in zijn bedrijven. Hoe hij aan het benodigde geld wil komen, wil hij tot op heden niet zeggen.

Het bestuur van Twitter zet de tegenaanval in

Het bestuur van Twitter wil proberen te voorkomen dat Elon Musk het bedrijf overneemt en wil een procedure in gang zetten die het moeilijker maakt voor Musk om Twitter over te nemen.

Why it matters: The “poison pill,” as it’s called in corporate terms, gives Twitter’s existing shareholders time to purchase additional shares at a discount, thus diluting Musk’s ownership stake.
How it works: The move is designed to make it difficult for anyone, including Musk, to build a stake worth more than 15% of the company.

Waarom wil Elon Musk Twitter eigenlijk overnemen?

Twitter is het favoriete medium van Elon Musk en hij houdt ervan om regelmatig te trollen middels de berichten die hij daar post. Het is ook bekend dat Musk geen fan is van contentmoderatie. Hij heeft een ruime opvatting van hoe ver vrijheid van meningsuiting zou moeten gaan en zou graag zien dat er een platform zoals Twitter is dat aansluit bij zijn ideeën hierover.

For politicians, business leaders, celebrities, and journalists, Twitter is a key platform for amplifying their messages and controlling their own narratives. Musk’s focus on Twitter, and his efforts to influence how it functions and moderates its users, underscore just how important the company is to public discourse — irrespective of how much profit it makes — and raises questions about who should be able to control a company that holds so much power.

De papieren krant heeft het moeilijk

Kranten verliezen abonnees, omdat ze geen kranten bezorgen

De Nederlandse krantenuitgevers kunnen geen bezorgers meer vinden. Het landelijke tekort is inmiddels opgelopen tot 1300 bezorgers, waardoor veel abonnees hun krant te laat of helemaal niet bezorgd krijgen.

Met dat laatste euvel heeft zo’n tien procent van de abonnees te maken, waarmee alleen al bij DPG Media het ochtendritueel van 120.000 krantenlezers wordt verstoord.

Het gevolg? Mensen zeggen, niet geheel verrassend, hun abonnement op.

Over een kleine twee weken stopt het NRC noodgedwongen in de middag, omdat bezorging van middagkranten niet meer haalbaar is. Het Parool verhuisde begin dit jaar noodgedwongen al naar de ochtend.

In de VS schrappen kranten inmiddels dagen

Ik heb al vaker geschreven dat het in Nederland wachten is op de eerste krant die doordeweeks alleen nog digitaal verschijnt en op zaterdag op papier. Uitgevers proberen dit uiteraard zo lang mogelijk uit te stellen, maar zodra de eerste titel overstag gaat, zullen er meer volgen. En mijn gevoel zegt dat dit moment dichterbij is dan we misschien denken.

In de VS kiezen lokale kranten ervoor om niet meteen 5 edities per week te elimineren, maar om één krant per week minder te maken.

Gannett, the largest chain in the country, last month eliminated one day of print per week at 136 of its newspapers, including at the Beacon Journal. Another 50 will make the change by June, with most losing Saturday print editions. Subscribers can download digital copies of the print paper, or e-editions, on those days. And the company touted online perks, saying it was “embracing our digital future with this evolved experience.”

Nieuws op platforms waar jongeren zitten

Snapchat gaat nieuwsverhalen automatisch publiceren voor uitgevers

Uitgevers die actief zijn binnen Snapchat moesten tot op heden speciaal voor die app artikelen (op)maken. Dat hoeft niet meer. Snapchat heeft een functionaliteit ontwikkeld waarmee artikelen middels een RSS-feeds kunnen worden geïmporteerd en worden weergegeven binnen de Snapchat-interface. 40 nieuwsmedia, waarvan het grootste deel Amerikaans, gaan in eerste instantie gebruik maken van de mogelijkheid. Zij krijgen een deel van de advertentie-omzet rond de artikelen uitbetaald.

Sky News vertwaalfvoudigd aantal TikTok-volgers in twee maanden naar 1 miljoen

Het Britse Sky News heeft een razendsnelle groei doorgemaakt op TikTok door berichtgeving over de oorlog in Oekraïne te publiceren in de app. Op 8 februari had het account van Sky News iets meer dan 80.000 volgers; inmiddels zijn dat er ruim een miljoen.

"What’s key is that we don’t dumb down the content or use a different messenger, we use our same experienced correspondents to explain what’s going on and tell the stories of those impacted by war. One of our most popular videos is Stuart Ramsay’s interview with a Ukrainian soldier which has been viewed well over 30 million times now, just on Tiktok."

Een miljoen volgers is overigens nog steeds weinig als je het vergelijkt met The Sun, dat 3,7 miljoen volgers heeft op TikTok, maar slechts zeer beperkt groeit.

The Recount maakt dagelijkse een drie-uur-durende live nieuwsuitzending op  Twitch

“Recount Live” is hosted by journalists Mosheh Oinounou and Liz Plank. The show will be a mix of Oinounou and Plank presenting the news and audience interaction from live chats between the hosts, Recount producers and viewers to discuss stories of the day in real time. Topics will cover the intersection of power and areas like politics, culture, business, technology, entertainment and sports.
The show will air live exclusively on Twitch, with clips from the show distributed on other platforms like YouTube. The Recount will make money from the show through pre-roll and mid-roll advertising and from direct consumer revenue via Twitch’s subscription tiers, as part of the platform’s affiliate program.

Dit wil ik ook nog met je delen