9 min read

De Nederlandse podcastmarkt heeft nu gezamenlijke downloadcijfers. Nouja, een soort van.

Goedemiddag,

De podcastmarkt in Nederland is de afgelopen drie jaar snel aan het professionaliseren, maar een duidelijk inzicht in waar mensen nu eigenlijk naar luisteren is er niet. Je hebt uiteraard de toplijstjes van Apple en Spotify, maar hoe die worden samengesteld is een mysterie en het zijn slechts lijstjes voor één platform waarop mensen luisteren.

Een marktbrede rapportage van het luistergedrag komt de markt in mijn ogen ten goede en de Stichting Nationaal Luister Onderzoek doet een poging die te leveren. Dit is de partij die verantwoordelijk is voor de luistercijfers van de radiozenders en vanaf nu rapporteren ze maandelijks de NLO Podcast & Audio on demand Standaard. De eerste top 100 is hier te vinden.

De NLO Podcast & Audio on demand Standaard heeft tot doel om een marktstandaard neer te zetten die op basis van een transparante aanpak vergelijkbare cijfers levert. De resultaten worden gepubliceerd in de vorm van maandelijkse toplijsten met de honderd meest gedownloade titels. De volledige lijst bevat momenteel meer dan 400 titels met per titel minimaal 500 downloads per week. NLO zal binnenkort op haar website een online tool beschikbaar stellen die toegang geeft tot de cijfers van alle aangesloten podcast en audio on demand titels.

Er gaat op dit moment echter een aantal dingen mis in mijn ogen:

  • Podcasts en audio on demand worden op één hoop gegooid. Je kunt er lang over discussiëren of dat nu wel of niet handig is, maar je gaat wel een beetje appels met peren vergelijken als je nieuwsbulletins op een slimme speaker en terugluisteracties van radioprogramma's net zo behandeld als podcast op Spotify.
  • In tegenstelling tot de radiomarkt is de podcastmarkt een open markt, waar heel veel partijen aan meedoen. Aan de rapportage van de NLO doen op dit moment enkel NPO, DPG Media, Talpa Network, FD Mediagroep, NRC Media en Digital Network mee. Dag en Nacht Media, Tonny Media en Topcast Media, die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de succesvolle podcasts in Nederland ontbreken, waardoor de cijfers eigenlijk niets zeggen over de gehele markt.
  • Er wordt maandelijks een toplijst op basis van het aantal downloads gepubliceerd, maar de vraag is of dat wel de juiste manier is om een toplijst te maken. Dagelijkse podcasts scoren automatisch vijf keer zo goed als wekelijkse in deze ranking, wat natuurlijk zorgt voor een zeer vertekend beeld.

De NPO wist niet hoe snel ze een trots persbericht moesten versturen op basis van deze gemankeerde cijferrapportage. Zo werken dit soort dingen. In mijn ogen extra belangrijk om even goed uit te leggen en te zoeken hoe het zit met deze podcasttoplijst.

Ik heb de NLO vragen gesteld over de samenstelling van de lijst en kreeg een uitgebreide reactie van directeur Frans Kok:

De ranker is niet primair bedoeld om als toplijst te functioneren; het doel is niet om een top 100 te maken. We willen de markt voorzien van transparante en onderling vergelijkbare cijfers. Die zijn er nu. Het mooie van dit soort cijfers is dat er allerlei manieren zijn om ze te rapporteren. Zoals je kunt zien hebben we naast het totaal aantal downloads, ook het aantal unieke devices gerapporteerd. Daarmee ontdubbel je de cijfers al op apparaat-niveau. Het aantal downloads per episode is er een die we wellicht gaan toevoegen, maar dat moeten we nog onderzoeken. Ook in dat geval heb je te maken met titels die bijvoorbeeld dagelijks verschijnen versus titels die maandelijks verschijnen. Ook dan moet je keuzes maken die van invloed zijn op de aantallen: wanneer sluit je een periode af waarin de downloads nog mogen meetellen? Het vraagt nog wel wat afstemming om dit goed in te regelen. Dat gaan we doen.

My two cents: als je doel niet is om een top 100 te maken, kies er dan niet voor om een top 100 te publiceren als de enige publieke rapportage van de cijfers...

Als het gaat om het probleem dat het grootste deel van de Nederlandse podcastmarkt niet meedoet, dan speelt er een belangrijk punt wat nergens wordt gecommuniceerd. Deelname is niet gratis. Als podcastuitgever betaal je 100 euro per maand en 20 euro per titel om mee te doen. Een voorbeeld: Dag en Nacht Media heeft inmiddels zo'n 50 podcasts onder zicht en ze zouden 1100 euro per maand moeten betalen om hun cijfers te laten publiceren in dit onderzoek. Daar komen nog aansluitkosten bovenop, omdat er systemen aan elkaar moeten worden geknoopt.

Zolang niet iedereen in de markt mee doet, levert het veel partijen in de markt weinig op, waardoor een soort kip-ei-situatie ontstaat. In tegenstelling tot de radiomarkt is de podcastmarkt niet verenigd en is het lastig om als markt in zo'n initiatief als deze podcastcijfers te stappen. Het idee is goed, maar of de uitwerking ooit echt een beeld gaat geven van de markt is in mijn ogen zeer de vraag.

In deze nieuwsbrief wil ik het verder met je hebben over:

  • Facebooks nieuwsbriefdienst Bulletin is gestart.
  • 5 manieren waarop je je content kunt hergebruiken.
  • Er blijft weinig over van wat Instagram ooit was.

Fijne zondag,

Elger

Nieuwsbriefdienst Facebook van start

Facebook kondigt nieuwsbriefdienst Bulletin officieel aan

Facebook kondigt nieuwsbriefdienst Bulletin officieel aan

We wisten al dat Facebook de strijd wilde aangaan met diensten als Substack en Revue, maar nu is het officieel: Facebook heeft een eigen nieuwsbriefdient genaamd Bulletin. Via de dienst kunnen auteurs hun eigen nieuwsbrief beginnen en eventueel een betaald abonnement aanbieden. Voorlopig gaat 100 procent van de omzet naar auteurs en houdt Facebook, in tegenstelling tot de concurrentie, geen percentage in.

In eerste instantie werkt Facebook met een kleine groep makers om de dienst te testen, waarvan er slechts twee zich buiten de VS bevinden. De website van Bulletin is echter wel al helemaal vertaald naar het Nederlands.

Als lezer kun je je met één druk abonneren op een nieuwsbrief via Facebook, maar dit is niet verplicht. Je kunt ook een abonnement afsluiten door gewoon je e-mailadres in te vullen.

Een week eerder begon Facebook met podcasting

Een week eerder begon Facebook met podcasting

Vorige week draaide het bij Facebook om die andere mediatrend: podcasts. In de VS kunnen geselecteerde podcasts hun afleveringen toevoegen aan hun Facebook-pagina, zodat Amerikanen ze daar kunnen luisteren. Of het daadwerkelijk impact gaat hebben op de podcastmarkt is echter de vraag...

The core challenge is that listeners want a single place to listen to their audio. To do this, having a good catalogue is essential. It’s taken Spotify a few years to get into this position and that’s with a pretty aggressive podcast-centric approach. Will Facebook have the wherewithal to push out to the community to get them to list shows?
Part of the trouble is they’re trying to force a Facebook-centric model onto the podcast community. To (eventually) list a show on Facebook it seems you have to attach a show to a Facebook Page. Which works if your brand is a single show, that has a Facebook page. What happens if you have multiple shows? You don’t seem to be able to list more than one RSS feed. And then, what about networks? Does the BBC have to create a Facebook page for each of their shows? And even if they do, those pages will have zero followers, which will likely affect the content surfacing algorithm.

Slim omgaan met je verhalen

The New York Times vertelt verhalen in afbeeldingen en slideshows

The New York Times vertelt verhalen in afbeeldingen en slideshows

The New York Times probeert steeds vaker om verhalen kort en krachtig uit te leggen via tekst-afbeeldingen op social media. Op Twitter en Facebook gaat het om een soort cards met een onderschrift. Op Instagram gebruikt de krant meerdere afbeeldingen in een slideshow.

“When there’s either an important, complicated news story or something that [would benefit from] context, there’s a real good journalistic reason to do this kind of thing,” Grovum said. “If you look at some of the examples when it works best, it’s almost like you get the first three or four grafs of a news story all in one post. You have the copy of the tweet, a couple of lines in the card, and then it’s just a lot more information and context, and everyone knows that context can be lacking on social.”

5 manieren waarop je je content kunt hergebruiken

Een goede onlineredactie herken je in mijn ogen doordat ze er over nadenken hoe oude artikelen en video's kunnen worden hergebruikt. De praktijk leert dat ambities op dit vlak vrij makkelijk uit te spreken zijn, maar het extreem lastig is om hergebruik in de praktijk te brengen. Dit artikel biedt je niet de ultieme oplossing, maar geeft je wel inzicht in vijf manieren om content te hergebruiken.

Het publiek zoekt niet meer naar één bundel voor al het lokale nieuws

Het publiek zoekt niet meer naar één bundel voor al het lokale nieuws

Het Digital News Report van Reuters geeft interessante inzichten in hoe het publiek omgaat met lokaal nieuws. Waar sommige uitgevers nog denken dat het handig is om alle soorten nieuws en informatie in een stad of dorp samen aan te bieden, haalt het publiek zijn informatie overal en nergens vandaan. Deze cijfers zijn in mijn ogen voer voor discussies over welke content je in een product stopt en ook over waarmee sommige traditionele uitgevers misschien beter zouden kunnen stoppen.

Ontwikkelingen bij Instagram

Instagram werkt aan betaalde versies van Stories

Instagram werkt aan betaalde versies van Stories

Betalen om toegang te krijgen tot exclusieve content van iemand die je volgt op social media. OnlyFans is hiervoor gebouwd, maar is in de praktijk vooral een thuishaven geworden van seksuele getinte foto's en video. Twitter is de eerste die een dergelijke functionaliteit binnen zijn platform aanbiedt met Super Follows. Op Instagram zijn er al gebruikers die Stories voor Beste Vrienden gebruiken om, na een betaling op een ander platform exclusieve toegang te geven tot deze content. Instagram zou nu bezig zijn om een dergelijke functionaliteit in te bouwen.

Instagram laat straks iedereen links plaatsen in Stories

Het is een groot frustratie voor normale gebruikers en uitgevers/merken met weinig volgers: om een link toe te voegen aan Instagram Stories moet je 10.000 volgers hebben. Pas dan komt de swipe-up-functie beschikbaar. Instagram test nu echter een link-sticker die je kunt toevoegen aan Stories en die uiteindelijk iedereen kan gebruiken.

Instagram test het delen van advertentie-omzet met uitgevers

Instagram test het delen van advertentie-omzet met uitgevers

Op Facebook Watch kunnen uitgevers inmiddels al een paar jaar meedelen in de advertentie-omzet die wordt gegenereerd rondom de video's die ze publiceren, maar op Instagram kreeg je tot op heden geen cent. Daar gaat verandering in komen: Instagram test het delen van advertentie-omzet op IGTV.

Er blijft weinig over van wat Instagram ooit was

Er blijft weinig over van wat Instagram ooit was

Na de toevoeging van video's, Stories, IGTV, en Reels, wil Instagram zijn interface aanpassen. Van de timeline met foto's blijft nog maar weinig over, als je de plannen hoort. De foto's van de mensen die je volgt worden steeds verder weggestopt, terwijl trending video's gebaseerd op jouw interesses prominenter worden.

Mosseri said the company is looking to lean into entertainment and video after seeing the success of competitors like TikTok and YouTube. He describes some upcoming changes and experiments that Instagram will be doing, including showing users recommendations for topics they’re not following and making video more immersive by offering a full-screen experience.

Dit wil ik ook nog met je delen