8 min read

Adobe maakt het mogelijk om te bewijzen wie een foto maakte en of hij bewerkt is

Goedenavond,

Vorige week schreef ik over de brief die ik kreeg van het bedrijf Permission Machine dat in opdracht van het ANP op zoek gaat naar auteursrechtinbreuk door het gebruik van ANP-foto's zonder licentie. Ik ben de fout ingegaan met een foto die meekwam met een artikel dat ik deelde en die ik niet heb verwijderd. De rekening: 450 euro.

Naar aanleiding van mijn nieuwsbrief namen zowel hoofdredacteur Freek Staps als directeur Martijn Bennis contact met me op. Ze benadrukten hoe fotojournalistiek onder druk staat en hoe belangrijk het is om auteursrechten te beschermen. Daar kan ik weinig tegenin brengen. Martijn Bennis stuurde me daarbij dit artikel dat wat meer inzicht geeft in het hoe en waarom.

Naar aanleiding van het contact dat ik met het ANP heb gehad, heeft het persbureau me aangeboden mijn nieuwsbrief te sponsoren. Ik heb flink getwijfeld of ik op dit voorstel in zou gaan, omdat het schuurt met de onafhankelijkheid die ik belangrijk vind. Tegelijkertijd is mijn nieuwsbrief iets waar ik maandelijks 2-4 werkdagen in stop en waar ik in een goede maand 100 euro mee verdien. Een sponsoring is daarom altijd welkom. Ik heb dan ook besloten het aanbod van het ANP te accepteren op voorwaarde dat er niets tegenover staat en dat ik transparant ben over de sponsoring. Hierbij.

Ik blijf er overigens problemen mee hebben dat door de werkwijze van Permission Machine niet alleen bedrijven worden aangepakt die het auteursrecht aan hun laars lappen, maar ook hobbyisten en studenten die per ongeluk de fout in gaan. Dat moet toch anders kunnen.

Een manier waarop dat zou kunnen als een licentie letterlijk onderdeel wordt van een foto. Stel je voor dat elk jpg-bestand een soort bijsluiter zou bevatten met informatie over de maker, maar ook de plek, de datum en de bewerkingen die zijn gedaan aan de foto. Dit maakt het niet alleen mogelijk om het auteursrecht beter te regelen, maar creëert ook een transparantie waarmee de echtheid van foto's te achterhalen is.

Adobe kondigde in dit kader twee jaar geleden samen met Twitter en The New York Times de Content Authenticity Initiative. Ik schreef hier destijds een artikel over.

Dana Rao is Executive Vice President, General Counsel and Corporate Secretary. Hij legt uit dat de strijd tegen deepfakes uit een aantal verschillende onderdelen bestaat: ‘Het gaat om een combinatie van educatie, detectie en attributie. De laatste van die drie is onze ogen een belangrijke oplossing voor het probleem. (Attributie is het vermelden van de herkomst van beelden, red.). Er wordt volop gewerkt aan automatische herkenning van deepfakes, maar daarbij ontstaat er een wedloop tussen de detectietechnologie en de makers. Daarom is attributie zo belangrijk.'

Sindsdien hebben een heleboel andere organisaties zich hierbij aangesloten en is er hard gewerkt aan mogelijke technische oplossingen. Afgelopen week kondigde Adobe 'content credentials' aan als uitbreiding van Photoshop.

This includes an opt-in feature in Photoshop that cryptographically signs the metadata and edit history of content credentials-enabled images, as well as the automatic download of content credentials from Adobe Stock, the company’s stock imagery service. As you edit photos in Photoshop, the application will automatically update the edit history — including the use of AI tools — and a list of assets you used to create your images in the background.

Het is overigens niet de enige aankondiging die Adobe deze week deed. Op de jaarlijkse conferentie Adobe MAX werden updates aangekondigd voor alle creatieve software die Adobe maakt, van Photoshop tot After Effects. Noemenswaardig is de aankondiging van een browserversie van Photoshop en Illustrator. Daarnaast wordt het makkelijker om samen te werken aan projecten op een Google Docs-achtige manier.

In deze nieuwsbrief wil ik het verder met je hebben over:

  • Facebook verandert zijn bedrijfsnaam in Meta.
  • De Correspondent maakt een deepfake van Rutte.
  • Waarom zeggen lezers hun abonnement op?

Fijne week alvast,

Elger

F̶a̶c̶e̶b̶o̶o̶k̶ Meta

Facebook verandert zijn bedrijfsnaam in Meta

Facebook verandert zijn bedrijfsnaam in Meta

Het zal je niet ontgaan zijn: Facebook heeft afgelopen donderdag aangekondigd dat het zijn naam verandert in Meta. Het gaat daarbij voor de duidelijkheid om de bedrijfsnaam; het sociale netwerk blijft gewoon Facebook heten. Net zoals dat het Google onderdeel is van Alphabet.

Mark Zuckerberg ontkent dat de naamsverandering ook maar iets te maken heeft met de storm aan kritiek die het bedrijf over zich heen krijgt naar aanleiding van de Facebook Papers. Het draait allemaal om de toekomst die Facebook voor ogen heeft, waarin de metaverse een belangrijke rol speelt. In de presentatie, waarin ook de de naamswijziging werd aangekondigd, liet Mark Zuckerberg zien hoe die toekomst eruit zou kunnen zien.

Er kwam afgelopen week weer een heleboel nieuws uit de Facebook Papers

Een groep journalisten heeft toegang gekregen tot de onderzoeken, rapporten en interne communicatie van Meta/Facebook die klokkenluider Frances Haugen mee heeft genomen toen ze het bedrijf verliet. Daardoor komen er steeds meer verhalen naar buiten over hoe Facebook werkt en welke gevolgen dat heeft voor de maatschappij. Dit document is een overzicht van al het nieuws dat uit de Facebook Papers afkomstig. Twee belangrijke verhalen:

  1. Van de verschillende emoties waarmee je kunt reageren op een post, liet Facebook boosheid zwaarder meetellen in zijn algoritme dat bepaald welke posts er op je NewsFeed worden getoond. Berichten die mensen boos maken krijgen daardoor meer aandacht, dan berichten waar mensen blij van worden.
  2. In Polen kregen negatieve berichten van politieke partijen meer aandacht van Facebooks algoritme, dan positieve. Iets wat polarisatie aanwakkerde.
Facebook gaat zich meer focussen op jongeren

Facebook gaat zich meer focussen op jongeren

Meta/Facebook is doodsbang dat jongeren geen gebruik meer maken van de producten van het bedrijf en dus gaat daar de komende tijd de aandacht naar uit.

On an earnings call with investors, CEO Mark Zuckerberg said Facebook will be "retooling" its team to make "serving the young adults their north star, rather than optimizing for the larger number of older people "[O]ver the last decade as the audience that uses our apps has expanded so much and we focused on serving everyone, our services have gotten dialed to be the best for the most people who use them rather than specifically for young adults." Zuckerberg called TikTok "one of the most effective competitors that we have ever faced."

De vraag is of de zorgen over minder jonge gebruikers terecht zijn. Uiteindelijk hebben mensen later in hun leven alsnog behoefte aan de diensten die Facebook biedt.

De Correspondent maakte een deepfake

Foto: Anna Klevan via De Correspondent
De Correspondent maakt deepfake van Rutte

De Correspondent maakt deepfake van Rutte

Afgelopen woensdag publiceerde De Correspondent een toespraak van Rutte over de klimaatcrisis waarin hij onder meer zei dat corona 'een crisis van kleuterformaat was vergeleken met wat ons te wachten staat door klimaatverandering'. Het was alleen geen echte toespraak maar een deepfake. Het maakte uiteraard de nodige discussie los: is het handig als journalisten zelf deepfakes gaan gebruiken in een wereld waarin desinformatie een serieus probleem is? En de aloude discussie of journalisten wel activistisch te werk mogen gaan stak ook de kop weer op.

Zo maakte De Correspondent zijn deepfake

Zo maakte De Correspondent zijn deepfake

Zelf vind ik het vooral belangrijk dat bij zo'n actie De Correspondent ook uitlegt waarom het dit heeft gedaan. En uiteraard ben ik razend nieuwsgierig naar hoe ze te werk zijn gegaan. Dit verantwoordingsartikel geeft antwoord op alle vragen.

Omdat wij ons zeer bewust zijn van deze risico’s, zijn we niet over één nacht ijs gegaan. Integendeel, we hebben een tot in detail uitgedachte werkwijze uitgestippeld, bijgestaan door een jurist, waarin de journalistieke integriteit van het project centraal stond en volledig gewaarborgd werd. Ook hebben we samengewerkt met een deepfake-maker die deze vorm uitdrukkelijk niet wil inzetten om mensen opzettelijk te misleiden (vergelijkbaar met ethische hackers, die door middel van hacken kwetsbaarheden in online netwerken blootleggen).

Achter de betaalmuur

De Helsingin Sanomat toont diamanten bij artikelen die achter de betaalmuur zitten

De Helsingin Sanomat toont diamanten bij artikelen die achter de betaalmuur zitten

Geen slotjes, maar diamanten. Als onderdeel van zijn abonnementsstrategie toont de Finse krant Helsingin Sanomat diamant-icoontjes bij artikelen die achter de betaalmuur zitten.

Niemi said. “We felt that the lock does not signal the added value of quality journalism and advanced digital storytelling. Rather, it had a risk of creating a negative connotation by closing the gate in front of a potential subscriber. Diamonds also illustrate the hard work behind the stories.”
At first, “diamond stories” were selected during story planning meetings. But when the staff’s picks didn’t lead to a bump in subscriptions, Niemi started holding separate meetings to choose the stories that would be behind the paywall. That led to a change in the kinds of stories that were selected.
Het succes van dynamische betaalmuren

Het succes van dynamische betaalmuren

Technisch is het een stuk ingewikkelder dan een 'simpele' betaalmuur, maar uitgevers die werken met dynamische betaalmuren, laten goede resultaten zien. Het idee van een dynamische betaalmuur is om een lezer op basis van data op het juiste moment tegen de paywall aan te laten lopen, zodat de kans dat hij een abonnement afsluit zo groot mogelijk is.

“In sharp contrast, a dynamic paywall will be constantly asking questions such as: which readers are most likely to convert to subscribers? Which readers should receive which kind of subscription offer? And when should readers receive an offer? This type of paywall will use the answers to these questions to constantly evolve and bend at will to suit the needs of a publishers’ readership, with no single consumer treated the same.”
Waarom zeggen lezers hun abonnement op?

Waarom zeggen lezers hun abonnement op?

Niemanlab vroeg zijn lezers waarom zij abonnementen op nieuwssites hebben opgezocht. Geld bleek de belangrijkste reden, maar ideologie of politiek zijn belangrijke redenen.

Nearly a third of respondents — 31% — cited money as the primary reason they canceled a subscription. Some people canceled when promotional rates expired; others were irritated that subscriptions auto-renewed or that news organizations weren’t transparent about price. Respondents cited a lack of funds, often due to the Covid-19 pandemic and related income loss, as another reason for cancelling subscription. Some of those were folks who had multiple subscriptions and had to choose to cut back on one or more publications to help make ends meet. Others will seek promotional offers to the end.
chose to publish Senator Tom Cotton’s op-ed

Tot slot wil ik dit nog met je delen